Kategória: Érdekesség

A mértéktelen élvezetek mindig egészségtelenek, így a túlzott cukorfogyasztás is. Mutatjuk, hogy mit fogyassz helyette, ha édes ízre vágysz.

A fehér cukor ma alapélelmiszer, de jó, ha tudod, hogy az első cukorgyárak csak a 19. század elején kezdtek termelni. Korábban az emberek mézet és gyümölcsöket használtak az ételeik édesítéséhez. A cukorfogyasztás hazánkban is csak az elmúlt száz évben kezdett rohamosan nőni, amivel az emberi szervezet nehezen birkózik meg. A kulcs: a mértékletesség és a természetes édesítőszerek.

 

Túl sokat fogyasztunk belőle

Egy felnőtt férfinak az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint 36 gramm hozzáadott cukrot kellene fogyasztania, nőknek pedig 25 grammot. Ehhez képest Magyarországon a felmérések szerint átlagosan több mint a kétszeresét, 55 grammot fogyasztunk. Az amerikaiaknál még ennél is rosszabb a helyzet: ők ennek az ötszörösét fogyasztják el különféle édes élelmiszerek és italok formájában.

 

A fehér cukor helyett

A fehér cukor önmagában „üres kalória”: hirtelen emeli meg a vércukorszintet, ami nagy munkára készteti az ezt stabilizálni próbáló inzulint termelő hasnyálmirigyet. Ennek hatására a vércukorszint a normális alá süllyed, ami újabb éhségrohamot idéz elő, és ezt többnyire további energialöketet adó ételek, vagy italok bevitelével igyekszünk kielégíteni. Így pedig több energiát veszünk fel, mint amennyire szükségünk van. A szervezet úgy próbál egyenlíteni, hogy a cukor csak egy részét égeti el, a többit zsírszövetként raktározza el. Ez aztán elhízáshoz vezet.

 

Cukorra valóban szükségünk van, de nem finomított, hanem természetes, az élelmiszerekben összetett szénhidrátként előforduló formájában.

Mi jöhet szóba a fehér cukor helyett? Sok szakember a természetes édesítőket ajánlja, mint például az eritrit. Van még a sztívia, amely egy szubtrópusi növény, ami por vagy folyadék formájában kapható, és sokkal édesebb a répacukornál.

 

A mézet is sokan választják, amely igaz, hogy sok pozitív hatással rendelkezik, de közvetlenül a vérben szívódik fel és így elég gyorsan emeli a vércukorszintet, ráadásul nagyobb a kalóriatartalma, mint a fehér cukornak.

Ajánlott tartalmak