Mit ne vegyél a boltban?

Dátum: 2018.02.01.
Kategória: Érdekesség

A rengeteg cukros édesség már fiatal korban elhízást okozhat. Egy kis odafigyeléssel azonban még idejében megelőzheted a problémát!

Nem is gondolnád, mennyi cukrot fogyasztunk el egy nap, és hogy sok népszerű termékben rengeteg a cukortartalom. Még olyanokban is, amelyeket egyébként egészséges tízórainak/uzsonnának reklámoznak. A sok cukor elhízáshoz is vezethet, ezért érdemes vele vigyázni.

A legtöbb szakember azt tanácsolja, hogy az 5 és 11 év közötti gyerekek csak naponta kétszer, és akkor is csak alacsony kalóriatartalmú nassolni valót fogyasszanak. 

Mi az a kalória?

A név a francia chaleur szóból ered, jelentése hő. A kalória (cal) az energia mértékegysége, és az élelmiszerek energiatartalmának mérésére használják. Tudtad, hogy a kalóriát Nicolas Clément vezette be a hő mérésére még 1824-ben?

A kalória fogalmát biztosan sokan ismerik, akik nagyon figyelnek a súlyukra, mert hízásra hajlamosak. Ez is nagyban függ a genetikától, vagyis attól, hogy mit örököltünk a szüleinktől, nagyszüleinktől. (A genetikáról épp tegnap írtunk neked a szemszínnel kapcsolatban.)

Válaszd az egészségesebb megoldást!

A táplálkozási szakértők szerint sok népszerű, ám magas cukortartalmú édesség könnyen helyettesíthető hasonló, ám kevésbé hizlaló termékkel! Például a Danone Activia Breakfast Pot nevű terméke 17,4 gramm cukrot tartalmaz, miközben egy másik, hasonló kiszerelésű joghurt mindössze 6,5 grammot! Mindig olvasd el a termék hátoldalát, keresd meg a cukortartalmat, és minél kevesebb grammot ír, annál előbb landoljon a kosaradban.

Általában nagyon kicsi betűkkel írják ki az összetevők arányát, de ne add fel. Sokszor az is megtévesztő lehet, hogy csak egy bizonyos adag kalóriatartalmát tüntetik fel a csomagoláson, vagyis nem 100 grammét, hanem például 25 grammét.

Nézzünk még néhány példát:

  • A Heinz Tomato Ketchup 15 grammos adagja 3,4 gramm cukrot tartalmaz, miközben más ketchupnál ez az érték mindössze 0,9 gramm. 
  • A Nutella 100 grammja 56,8 gramm cukrot tartalmaz, miközben egy hasonló termék mindössze 8,7 grammot! 

Most már te is láthatod, hogy nem kell teljesen lemondani a különböző édességekről, azonban érdemes őket mértékkel fogyasztani, ráadásul némi keresgélés után találhatsz belőlük jóval kevésbé hizlaló változatokat is!

És a csomagolás ne tévesszen meg, akármennyire tetszetős is sokszor. A Nutella esetében például a mogyorót hangsúlyozzák, nem pedig a cukrot, holott - mint láthatod - a termék több mint fele nem más, mint cukor.

Ugyanez a helyzet a gyümölcsjoghurtokkal: itt a gyümölcsöt és az egészséges életmódot helyezik előtérbe, holott sok esetben kevesebb a termékben a gyümölcs, mint a cukor.

 

Ajánlott tartalmak