Mi az Aldi és a Lidl titka?

Dátum: 2017.09.28.
Kategória: Pénzügyeink

Ez a két bolti hálózat húzott el a legjobban a versenytársaktól az utóbbi években. De vajon mit tudnak, amit a többiek nem?

 

Biztos hallottál már a hipermarketekről, a szupermarketekről és az úgynevezett diszkontáruházakról.

Tegyünk egy kicsit rendet! 

Nézzük meg, mit is jelentenek pontosabban ezek a fogalmak. Kezdjük ott, hogy a napi bevásárlást a legtöbben piacon és kisboltokban vagy vegyeskereskedésekben végzik. A nagyobb beszerzésekre viszont az olcsóbb helyeket választják. 

 

Kis bolt, nagy bolt?


Ezek olyan nagy boltok, ahol az alapterület akár ezer négyzetméter is lehet, kevesebb az eladó (a bolt méretéhez képest), óriási a választék, és egyszerre általában sok árut vásárolnak a családok.

Ezen a piacon belül megkülönböztetünk szupermarketeket (ilyen például a Spar), ahol nagyobb a választék, de az üzlet alapterülete kisebb a hipermarkethez és a diszkonthoz képest. Fő jellemzője, hogy szinte kizárólag élelmiszert forgalmaznak. 

A hipermarketek ezzel szemben nagyobbak, sokkal nagyobb az áruválaszték, ilyen például a Tesco, az Auchan. Több olyan üzletük is van, ahol a kiskereskedők a saját kis élelmiszer-boltjukba vásárolnak.

 

A diszkontok kicsit különböznek 

A diszkont jelentése az angol 'discount' szóból ered, aminek jelentése 'árengedmény'.

Ide tartozik például az Aldi és a Lidl is, ezek most annyira sikeresek Magyarországon, hogy nemcsak sok új boltot nyitottak, hanem a forgalmukat is rendesen megnövelték. Nem is kicsivel: az Aldi 2013 óta 50 százalékkal, a Lidl pedig majdnem 90 százalékkal!

A titok az áruválasztékban rejlik.

Egyre kevesebb időnk van, nem érünk rá sokat bíbelődni az áruk kiválasztásával, és ezt ismerte fel az Aldi és a Lidl is. A vásárlóknak sok döntést kell meghozniuk, amikor a rengeteg féle joghurt közül kiválasztják a számukra megfelelőt: gondolj csak bele, ez mind-mind sok-sok kis döntést jelent. Ezt kérem, ezt nem. 
És akkor még csak a joghurtról beszéltünk. Ugyanezen a döntési folyamaton kell végigmenni az összes többi termék esetén is, amit szeretnénk beszerezni.

A diszkontok 'döntenek' helyettünk.

Ezért leszorították a választható termékek számát, cserébe sokkal olcsóbb árakat kínálnak.

Rengeteg az úgynevezett saját márkás (Lidl, Aldi) termékük. Ez azt jelenti, hogy a termék gyártója természetesen nem a Lidl vagy az Aldi, hanem az addigi gyártó, de a csomagoláson a diszkontáruház neve szerepel. Mit oldanak meg így? Választanak helyettünk egy márkát, egy gyártót, egy ízt, egy kiszerelést, és nekünk elég betenni a terméket a kosarunkba. 


Másrészt így rengeteg pénzt is megtakarítanak. Kevesebb fajta termékhez kevesebb eladót kell foglalkoztatniuk, amivel a munkabérekre fordított kiadásokon spórolnak.

Azon is sokat lehet megtakarítani, hogy az árut úgynevezett gyűjtőcsomagolásban teszik ki, nem pedig egyenként, mint a szupermarketek esetében. 

A diszkontok a sok boltot láncokba szervezik és egységes arculatot adnak nekik, így a reklámozással is könnyebb a dolguk.

Mindez együtt teszi lehetővé, hogy nagyon olcsóbb árakat kínáljanak mint a versenytársaik.

 

Ajánlott tartalmak