Ma-ma-magyarokkal Magellán

Dátum: 2019.10.29.
Kategória: Érdekesség

És a sztori.

Magellán nevéhez fűződik a világ első sikeres körbehajózásának a története, és persze ezzel együtt számos sztori és legenda.

Az út megvalósításához hazáját hátrahagyva Spanyolországba kellett utaznia, hatalmas erőfeszítések árán sikerült a királyt meggyőznie az út fontosságáról. Az előkészületek szinte emberfelettiek voltak. Ide köthető, hogy létezik egy olyan feltételezés, miszerint Magellán csapatának egy magyar résztvevője is lehetett egykoron. Sőt, az út krónikása is magyar származású volt. De mielőtt kitérnek ezekre az érdekességekre, nézzük meg, miken ment keresztül Magellán kalandos útja során.

 

 

Először is, egy ilyen expedícióhoz hatalmas vagyonra és támogatásra volt szüksége, amit szülőhazájában nem kapott meg. Enyhén szólva sem meleg fogadtatásban részesült, így Portugáliát elhagyva Spanyolországba ment segítségért. Itt már nagyobb érdeklődés övezte tervét, amely arról szólt, hogy nyugatra indulva hamarabb el lehet érni a „Fűszer-szigeteket”. (Vagyis Indiát.) Akkori számítások szerint útját Dél-Amerikát délen, egy tengerszoroson átszelve képzelte el.

 

 

Az előkészületek során sikeresen meggyőzte a spanyol királyt és 1519. szeptember 20-án útra is kelt, 5 hajóval és annak 265 fős legénységével. A legénység mellett a hajóknak szállítania kellett ivóvizet, élelmet, az út meghatározásához szükséges műszereket.  Mivel az utat magát 2 évre becsülték, minden lehetséges váratlan helyzetre és kockázati tényezőre fel kellett készülniük. Mindezt figyelembe véve az sem meglepő, hogy a legénység hajlamos volt a sok elzártság alatt lázadásokra is. Azonban Magellán kemény személyisége révén hamar leverte ezeket. Kéthónapnyi hajózás után megérkeztek a mai Brazília partjaihoz és több mint fél éves bolyongás után sem találták a tengerszorost, így további hosszú hónapokra megragadtak egy öbölben.

Miután újra felkerekedtek, az egyik hajó sziklának csapódott és elsüllyedt, egy másikon pedig lázadás következtében titokban hazatértek, így három hajóval folytatódott az utazás. Végül sikeresen kijutottak az addig ismeretlen Csendes-óceánra egy csatornán keresztül, amit ma Magellán-szorosnak nevezünk. A siker sajnos nem volt felhőtlen, mivel a hajókon éhezés és skorbut tizedelte a legénységet. Illetve mivel ismeretlen vizeken eveztek, így India helyett az addig feltérképezetlen Fülöp-szigeteken kötöttek ki, ahol a bennszülöttekkel vívott csatában Magellán életét vesztette. Az utolsó hajón elképesztő viszontagságok közepette csupán 18 fő érkezett vissza Spanyolországba.

 

Ez volt az ára a Föld első körbehajózásának.

 

De, hogy egyéb érdekességgel szolgáljunk, ahogy azt a cikk elején beharangoztuk: Magellán legénységének feltételezhetően volt magyar tagja is. Talán nem is egy. Feltehetően jelen volt Varga János, aki tűzparancsnokként dolgozott az egyik hajón. Így ő lehetett az első magyar, aki az Újvilág partjaira léphetett. De az már szinte bizonyos, hogy az út egyik krónikása Erdélyi Miksa volt, aki a Maximilianus Transylvanus néven írt. Ő az utolsó hajó visszatértekor a spanyol királyi udvarban szolgált a fennmaradt emlékek szerint. Ilyen formán ő lehetett az első, aki hírt adhatott erről a hatalmas kalandról. Gondoltad volna?

Ajánlott tartalmak