Hogyan küzdjünk meg vele?

Dátum: 2019.07.16.
Kategória: Érdekesség

Lámpaláz!?!

Van egy érzés, ami csak nagyon keveseket kerül el az életben. És vannak azok a szerencsések, akik megtanulnak elbánni vele. Mielőtt bármibe belebonyolódnék, leütöm a poént, a lámpaláz kérdését feszegetjük egy kicsit a továbbiakban.

 

Éreztél már ilyet?

Le tudod írni, hogy mi történik közben veled? Reszkető kéz, elcsukló hang, gombóc a torokban, szédülés, hányinger, vörösödés, izzadás… és még sorolhatnám. Ki mit produkál feszült helyzetben.

 

Mi történik ilyenkor valójában a testünkben?

Az agy stressz központja, vagyis a hipotalamusz hatására a szívünk gyorsabban ver, a vérnyomásunk nő, az izmaink megfeszülnek, az emésztésünk lassul. Természetesen még bőven lehetne írni a fizikai hatásokról, amelyek hosszú készenléti állapota nyilván nem túl egészséges az ember számára. Tehát ezért is érdemes vele foglalkozni.

 

Érdemes idejében megküzdenünk vele, hiszen a vizsgák, a szóbeli megnyilvánulások (kisebb vagy nagyobb közönség előtt) az életünk részét képezik. Nem érnek véget a tanuló években, ugyanúgy kísér minket a munka világában, de adódhat arra is alkalom, hogy baráti eseményeken kell tömeg előtt előadnunk. (Gondolhatunk itt akár egy ballagásra, esküvőre, ahol beszédet mondunk.)

 

Vannak azért olyan szerencsések, akiket ösztönöznek az ezekhez hasonló feszült helyzetek. Blokkolás helyett akkor sziporkáznak csak igazán. Sajnos a visszajelzések alapján azért ez a kevésbé gyakori eset.

 

 

De mit tehet az, aki fejleszteni szeretné magát?

Először is fel kell sülnie. Lehet, hogy nem egyszer, nem kétszer. De túl kell esni rajta, hogy tanulni lehessen belőle, megismerve önmagát és reakcióját a hasonló helyzetekben. Jó-jó, nem azt mondom, hogy bele kell kényszeríteni magunkat szereplős szituációkba akkor is, ha nem kedveljük az ilyeneket, de ki kell próbálni magunkat.

 

Arra bátorítok mindenkit, hogy győzzük le a lámpalázat! Birkózzunk meg vele! Összegyűjtöttem pár tippet, amivel gyakorolhatunk ennek érdekében.

 

  1. Ha mások előtt szerepelsz pozitív zárásra gondolj. Ne az járjon az eszedben, hogy fel fogsz sülni, hanem az, hogy a közönség elismerően mosolyog rád, vagy éppen megtapsol.
  2. Töröld a negatív gondolatokat! Nincs olyan, hogy „nem fog sikerülni”, biztosan túl fogod élni.
  3. Érdemes légző gyakorlatokat végezni a kezdés előtt: mélyen beszívni a levegőt és lassan kifújni. Ezt hasznos párszor megismételni.
  4. Engedd el magad! Lazítsd el a nyakad, a vállad, az izmaidat. Nincs értelme feszülni.
  5. Fontos, hogy a kihívást jelentő nap előtt pihenj eleget. Nem szabad kifárasztani magad, többet ér, ha friss vagy és tudsz összefüggéseiben gondolkodni.
  6. Ez már a haladóknak szó, de ha ez is menni fog, akkor biztos, hogy nem lesz nagy vész: igyekezz a közönségre figyelni. Ne magadra koncentrálj, hanem lásd meg a többiek reakcióját is, hogy vissza tudj jelezni rájuk. Ezzel mindenkit le lehet venni a lábáról.

 

És persze el ne felejtsd bevetni az örök fegyvert: mosolyogj!

Ajánlott tartalmak