Kategória: Pénzügyeink

Sajnos nem csak sztárokkal, ínycsiklandó ételekkel és gyönyörű utazási helyszínekkel van tele az Instagram, hanem hamis dizájner ruhákkal is.

A Facebookot és az Instagramot is tulajdonló Facebook nemrég számolt be arról, hogy tavaly az első fél évben közel 3 millió posztot, köztük videókat, hirdetéseket és egyéb tartalmakat kellett letörölniük az oldalról hamisítás és szerzői jogok megsértése miatt. 

Sajnos egyre több az olyan eladó a képfeltöltő oldalon, akik hamis luxuscuccokat árulnak.

Mi is az a szerzői jog?

Bármi, amit megalkotunk, például ruha, vers, honlap, grafika, zenemű, film vagy más irodalmi, tudományos, művészeti alkotás, azt a törvény szerint szerzői jog védi, így másik ember nem másolhatja le. A szerzői jogért, a jogi védelemért fizetni kell, de megéri, mert nem koppinthatják le az újítást. Nyilván ezt sokan megkerülik, például a ruháknál, cipőknél, táskáknál elég csak egy apró módosítást tenni, és máris "új" termék kerül a piacra. De a bonyolultabb találmányoknál ez már nem működik.

Az Instagram szerint sok a tévedés

Benned is felmerülhet a kérdés, hogy mégis hogyan jelenhet meg ez a rengeteg, hamis árut népszerűsítő hirdetés az oldalon? 

Az Instagram kicsit bonyolult szabályai szerint a hirdetések nem tartalmazhatnak olyat, ami sérti a szerzői jogot, ahogy az olyan program, ami képes akár megadott időközönként megismételni ugyanazt a feladatsort használata sem engedélyezett. 

Ugyanakkor számtalan olyan felhasználó van, akik mögött nem valós emberek, hanem egyszerű, számítógép által vezérelt fiókok vannak! Ha például rákeresel, hogy #chanel, #prada azonnal több száz eladásra kínált gyanús találatot dob ki a rendszer, amelyeket nem a luxusmárkák terjesztik.

“Több millió jelentést és reklámfotót vizsgálunk meg hetente, előfordulnak olyan esetek, mikor tévedünk” – mondta az Instagram szóvivője a dologról. 

Ugyanabból a gyárból jön ki a dizájner ruha és a hamisítvány?

Az olcsó és hamis luxuscuccok iránti kínálat várhatóan csak nőni fog, hiszen a hamisítók ügyesen ráéreznek arra, hogy pontosan melyik elérhetetlennek tűnő termékekre vágynak az emberek, és nem kerül sokba az eredetihez hasonló terméket előállítani. Különösen akkor, ha az eredeti terméket ugyanazokban a (például) kínai gyárakban rakják össze, amikben a hamisítványok is készülnek, legalábbis egy jelentés szerint.

A kereslet a gagyi ruhákra és kiegészítőkre azért is ugrott meg az elmúlt években, mert a nagy divatházak általában túl magas áron, limitált szériában árulják kollekcióikat.

126 ezer vagy 2400 forintos póló?

Például a Gucci nevű híres olasz divatház több mint 500 dolláros (kb. 126 ezer forint) pólójának jelenleg számtalan hamisítványa van, amelyek megkülönböztethetetlenek az igazitól, csak hogy ezeket kb.10-20 dollárért (kb. 2400-4800 forint) lehet megvenni. 

Nyilván a minőség alapján meg lehet különböztetni az eredetit a hamisítványtól, és sokat segít az embléma jó minősége is, de néha annyira jól koppintanak a hamisítók, hgy ember legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni az eredetit a hamisítottól.

Ajánlott tartalmak