A képernyő káros hatásai

Dátum: 2019.01.25.
Kategória: Érdekesség

Fontos téma.

A Nielsen Piackutató Kft. a legújabb felmérési eredményeinek publikálásával zárta a 2018-as évet, ami azt vizsgálta, hogy Magyarországon egy felnőtt személy naponta átlag 10,4 órát tölt képernyő előtt. Mondjuk a munkahelyén 8 órát, majd otthon pihenésképpen megnéz egy filmet, már ki is jön. A sok monitor előtt töltött idő viszont nagyon ártalmas a szemünknek.

Azért fontos foglalkoznunk a témával, mert az elmúlt néhány évtizedben drasztikus mértékben nőtt a rövidlátók száma. (Azt is érdemes lehet itt megjegyezni, hogy a jelenség mellett a szemüveg vagy kontaktlencse viselése a divatiparban is megjelent, a trendi szemüvegkeretekkel vagy a színezett lencsékkel. Ha belegondolsz, kifejezetten menő napjainkban egy új, divatos szemüveg, amiket az Instagram sztárokon is látunk. Látod, mindenből lehet pénzt csinálni.)

 

Elsőre nem hangzik jelentős problémának, a szakorvosok viszont arra figyelmeztetnek, hogy a különböző szövődmények vagy az ezzel összefüggő betegségek akár a látásunk elvesztését is eredményezhetik. Az Amerikai Szemorvos Társaság egyik tanulmányában leírta, hogy ők mire számítanak a jövőben. 2050-re a Föld lakosságának 50%-a, tehát pontosan a fele lesz rövidlátó.

 

Egy kis odafigyeléssel azonban ez a történet megelőzhető vagy kezelhető lenne. Ehhez viszont szükséges, hogy azok a személyek, akik sok időt töltenek monitor előtt, időszakonként látogassanak el szemvizsgálatra, ahol kontroll alatt tudják tartani az állapotukat.

 

Mi lenne a legjobb a szemnek? A természetes napfény. Azonban már a gyerekkori szabadidős tevékenységek is egyre géphez kötöttebbek, különböző informatikai eszközök képernyőihez vonzza az embereket a játék is. Kevesebb időt töltenek a kicsik a szabadban, ahol nagyobb a látási távolság és a szemünknek nem kell egyfolytában egy közeli pontra koncentrálnia.

 

Több tudományág is úgy véli, hogy ez az egyik oka a rövidlátás növekedésének. Mellette természetesen olyan tényezők is befolyásolják, mint a genetika, vagy a környezeti és életmódbeli hatások.

 

Következik néhány tipp, hogy mire érdemes figyelni.

  • Törekedjünk arra, hogy a monitor előtt töltött óráink számát csökkentsük.
  • Töltsünk kevesebb időt mesterséges fényforrások között és minél többet a természetes fényben.
  • Figyeljünk a képernyő helyes beállítására: 50-70 cm távolságra legyen tőlünk.
  • A képernyő 10-15 cm-rel lejjebb kerüljön a szemmagasságunktól.
  • Az asztali lámpa ne világítsa meg magát a képernyőt (csak az asztalt).
  • Ne felejtsünk el pislogni! (Ugyanis akik olvasnak, vagy néznek valamit a monitoron, sokkal kevesebbet pislognak, mint amire a szemünknek szüksége lenne – 22-24 helyett csupán 7-10-szer – emiatt hamarabb elfáradunk és szárazabb lesz a szemünk).

 

Okosan az éles látásért!

Ajánlott tartalmak